תזרים מזומנים חופשי וחשיבותו למשקיע

מה זה Free Cash Flow (תזרים מזומנים חופשי) ואיך מוצאים את המספר הזה בדוחות הכספיים? מדוע הפרמטר הזה חשוב כל כך למשקיע הנבון?

הפרמטר FCF מייצג את הכסף הפנוי שנשאר לחברה לאחר ניכוי ההוצאות ההוניות הנדרשות לתחזק את העסק.

במילים אחרות, אם הייתם הבעלים היחיד של החברה, אז FCF זה הדבר הכי קרוב לסכום הכסף שהייתם יכולים למשוך בסוף השנה מהעסק.

רבים חושבים שהרווחים של החברה שנקראים Earnings, או בשמם האחר Net Income, מייצגים את הכסף שנשאר לבעלי המניות אבל זה לא מדוייק.

כאשר בוחנים את דוח תזרים המזומנים של חברה ניתן להבחין שמהרווחים יש לנכות עוד סכומי כסף לפני שניתן לומר כמה כסף נשאר לבעלי המניות.

באופן מפתיע, הפרמטר FCF לא מופיע בדוחות שחברות מפרסמות פשוט מפני שהן לא חייבות לדווח על המספר הזה. תקנות ה-GAAP לא מכריחות את החברות לפרסם את הנתון הזה.

העניין הוא שהפרמטר FCF חשוב מאוד למשקיע היות והוא מרמז לא רק כמה מזומנים חופשיים החברה מייצרת, אלא גם האם מחיר המניה זול או יקר.

אז איך מגלים מהו ה-FCF? פשוט מאוד, מחשבים אותו בעצמנו או שולפים אותו מאתר פיננסי שמחשב אותו עבורכם.

כדי לחשב את ה-FCF נתבונן בדוח תזרים המזומנים, ניקח את הנתון שנקרא Operating Cash Flow  ונחסיר ממנו את הנתון Capital Expenditure שגם הוא מופיע בדוח. זה הכל.

FCF = Operating Cash Flow – Capital Expenditure

הנתון Operating Cash Flow מייצג את תזרים המזומנים שהחברה ייצרה עקב הפעילות העסקית.

הנתון Capital Expenditure מייצג את ההוצאות ההוניות של החברה על מנת לתחזק את הציוד והמפעלים והמבנים שיש ברשותה, וזאת על מנת להמשיך להחזיק את העסק עובד היטב. מדובר בהוצאות הכרחיות שבלעדיהן העסק לא יוכל להמשיך לפעול באותה רמה של יעילות בשנים הבאות.

כאשר מחסירים את הוצאות התחזוקה ההוניות מתזרים המזומנים של החברה מקבלים את ה-FCF שמייצג את הכסף הפנוי שנוצר עבור בעלי המניות.

המשקיע הנבון מחפש עסקים עם FCF גבוה ככל האפשר, מה שבעצם הופך את העסק למכונה "שמדפיסה" מזומנים עבור בעלי המניות.

אלון הזה

אלון הזה

מומחה להשקעות ערך בשוק ההון, משקיע פרטי, איש היי-טק ומרצה. בעל תואר ראשון בתחום הטכנולוגי ותואר שני במנהל עסקים. עבר הכשרה מקיפה בתחום השקעות ערך בארה"ב. עד היום ליווה מאות אנשים בקורסים ובהרצאות בהם הוא מלמד איך המשקיעים הטובים בעולם עושים הון בשוק המניות ואיך כל אדם יכול להשקיע בהצלחה מבלי להיות מהמר.

גם התכנים האלה עשויים לעניין אותך:

קבל עדכונים על תכנים חדשים, הדרכות, מאמרים ועוד...

הצטרפו לקהילת הווטסאפ שלנו