האם משקיעי ערך מנסים לתזמן את השוק

האם משקיעי ערך מנסים "לתזמן את השוק"?

כולנו רוצים לקנות כשמחיר המניה בתחתית ולמכור כאשר המחיר בשיא אבל הדבר אינו אפשרי בעליל. היכולת "לנבא" את מה שיקרה בשוק, במיוחד בטווח הקצר, ניתנה לשוטים.

משקיעי ערך מבינים זאת היטב ואינם מנסים לתזמן את השוק ולקנות את התחתית. עם זאת משקיע ערך לא יקנה במחיר מופרז וללא מרווח ביטחון.

אחד הציטוטים המפורסמים של וורן באפט לגבי תזמון קנייה של מניות:

“Long ago, Ben Graham taught me that ‘Price is what you pay; value is what you get’.

Whether we’re talking about socks or stocks, I like buying quality merchandise when it is marked down”

מה שבאפט אומר זה שהזמן לקנות מניות מגיע כאשר המחיר נמוך, והוא אומר את זה על בסיס 60 שנות נסיון בהשקעות.

מה זה בדיוק מחיר נמוך? מחיר נמוך זה כאשר המחיר של המניה נמוך משמעותית מהשווי של העסק, משמע שיש הזדמנות עסקית ברורה. משקיעי ערך קונים עסקים ולא סוחרים במניות.

בסופו של יום, מניה היא יחידת בעלות על עסק ואנחנו קונים מניות כשיש הזדמנות לרכוש עסק מצויין במחיר זול מתוך ההבנה שלאורך זמן מחיר המניה ישקף את הביצועים של העסק ואנחנו נתוגמל ביד רחבה.

חשוב להבין שמשקיעי ערך קונים מניות של עסקים מעולים כאשר המחיר הנמוך משקף מרווח ביטחון שמקטין משמעותית את האפשרות להפסד כספי, ובסופו של דבר מגדיל את התשואה הכוללת על ההשקעה. שתי ציפורים במכה אחת!

באופן פרדוקסלי, מרבית האנשים קונים מניות כאשר המחיר גבוה וללא מרווח ביטחון. זה מתכון בטוח להפסדים בטווח הארוך. אין שום סיבה לשלם מחיר גבוה עבור מניה, רק לשם התקווה שבהמשך מישהו ירצה לקנות אותה ממך במחיר גבוה יותר.

תקווה זאת לא אסטרטגיה. ניתוח עסקי וקניה בזול זאת בהחלט אסטרטגיה.

הסיבה לכך שמרבית האנשים קונים ביוקר זה הפחד המוצדק מלהפסיד כסף. בהיעדר שיטה וכלים לניתוח עסקי ולהערכת השווי של החברה, קשה לדעת אם מחיר המניה זול או יקר, והדבר גורם למרבית האנשים לסמוך על "חוכמת ההמונים" ולקנות בשלב מאוחר מדי כאשר המחיר גבוה וכל זה רק בגלל שכולם קונים.

מדובר בטעות מרה. לסמוך על ההמון ולקנות כשכולם קונים זאת אסטרטגיה גרועה. הכסף החכם מקפיד לקנות בזול לפני שכולם מסתערים על המניה.

במרץ 2020 חווינו ירידות חדות בשוק המניות שיצרו הזדמנות נדירה לקנות חברות מעולות בזול. אירוע כזה קורה פעם בהרבה זמן ובעוד שמרבית האנשים נלחצים מהירידות, משקיעי ערך מתרגשים מההזדמנות הנדירה לקנות בזול ולהבטיח לעצמם רווחים יפים לשנים הקרובות.

שימו לב שלא מדובר בנסיון לתזמן את השוק אלא בלנצל הזדמנויות כאשר השוק יורד והמניות שאתה רוצה לקנות נמכרות בזול.

משקיעי ערך פשוט ממתינים בסבלנות שהמניות שאחריהן הם עוקבים ירדו למחיר נמוך, מחיר שמאפשר קנייה עם מרווח ביטחון משמעותי, ואז הם פועלים בנחישות ללא קשר להיסטריה מסביב.

החוכמה היא להיות מוכן מראש, משמע לדעת לזהות עסקים מצויינים ולשערך את שוויים לפני שהשוק יורד ואז כשזה קורה לפעול בנחישות ולקנות אותם בהנחה משמעותית.

לאחר מכן כל מה שנותר לעשות זה להמתין בסבלנות עד שמחיר המנייה יתקן מעלה.

זה לא מסובך אבל זה מצריך סבלנות וביטחון עצמי וצריך ללמוד איך לעשות את זה נכון.

אלון הזה

אלון הזה

מומחה להשקעות ערך בשוק ההון, משקיע פרטי, איש היי-טק ומרצה. בעל תואר ראשון בתחום הטכנולוגי ותואר שני במנהל עסקים. עבר הכשרה מקיפה בתחום השקעות ערך בארה"ב. עד היום ליווה מאות אנשים בקורסים ובהרצאות בהם הוא מלמד איך המשקיעים הטובים בעולם עושים הון בשוק המניות ואיך כל אדם יכול להשקיע בהצלחה מבלי להיות מהמר.

גם התכנים האלה עשויים לעניין אותך:

קבל עדכונים על תכנים חדשים, הדרכות, מאמרים ועוד...

הצטרפו לקהילת הווטסאפ שלנו