למה משקיעים בעסקים מעולים ואיך לזהות אותם?

אחד הפרמטרים החושבים ביותר כדי להצליח בהשקעות ערך זה להבין את השוני בין עסקים רגילים לעסקים מעולים ("Wonderful companies").

בשוק ההון האמריקאי ישנם הרבה חברות,

כ-11,243 חברות ציבוריות שנסחרות רק בארה"ב, וישנם כמובן שווקים נוספים כמו אסיה כ-19648 חברות, אירופה כ-13049 חברות, קנדה כ-3026 חברות, בריטניה ואירלנד כ-4481 חברות, אוקיאניה כ-1924 חברות, אמריקה הלטינית כ-2000 חברות, אפריקה כ-602 חברות, הודו כ-4107 חברות, ישראל כ-539 חברות ובסך הכל כל 60,619 חברות שנסחרות בבורסות העיקריות השונות, וכמובן ישנם בורסות קטנות יותר שלא צוינו. (כל הנתונים הגיעו מאתר gurufocus, למעט נתוני הבורסה בישראל שהגיעה מאתר הבורסה לניירות ערך).

אם תרצו – 60,619 הזדמנויות השקעה.

כל אחת מהחברות הללו, כאן כדי לנצח. חשוב לזכור שמדובר בחברות ציבוריות!

זאת אומרת, שכל אחת מהחברות הללו עברה איזה שהוא תהליך ארוך ומייגע של כניסה לבורסה ציבורית. אלו אינן חברות פרטיות. ברובן, אלו חברות שיש להן פעילות עסקית ענפה בסדר גודל כזה או אחר. מאחורי כל חברה כזו, ישנם קבוצה של אנשים, בחלקה קטנה ובחלקה – חברה של עשרות אלפי עובדים – ששמו לעצמם מטרה לגרום לחברה הזו להרוויח.

אנחנו כמשקיעים, בניגוד לסוחרים – מעוניינים לקנות בעלות חלקית בעסקים הללו.

הרי, תזכרו, זה מה שלקנות מניה באמת אומר:

כשאנחנו קונים מניה, אנחנו קונים בעלות חלקית על עסק.

יש לנו ( לרוב ), זכויות הצבעה בחברה, יש לנו זכות בדיבידנדים שהיא מחלקת, ואם נהיה מוכנים לקנות מספיק ממנה – בתאוריה נוכל להפוך להיות בעלי שליטה עיקריים בחברה ולקבוע את הלך הרוח העסקי שלה.

אבל, זה שיש לנו הרבה אופציות להשקעה, לא אומר שאנחנו רוצים לנצל אותן. להפך.

משקיעי ערך "חובטים" מעט מאוד פעמים. הם תמיד יחכו להזדמנות הנכונה.

כנראה, אם תלכו באחד הרחובות ליד ביתכם, גם תוכלו למצוא לא מעט עסקים פעילים שמציעים את עצמם למכירה. אני בטוח שאתם לא רצים לקנות אותם!

בטח לא מבלי לבדוק לעומק את העסק ואת הפוטנציאל העסקי שלו.

(אפילו, שאם תחשבו על זה – ככה רוב האנשים סוחרים בשוק ההון – הם קונים ומוכרים מניות מבלי להבין ומבלי להאמין בפעילות העסקית שמסתתרת מאחוריהן. הפעולה הזו נקראת מסחר והיא פעולה שונה בתכלית מהשקעה)

אנחנו לא רוצים לקנות עסקים כושלים, כי יש לנו מטרה אחת עיקרית לנגד עינינו כמשקיעים והיא – לייצר תשואות על ההשקעה שלנו. להרוויח כסף.

וכדי שנוכל להרוויח כסף, אנחנו צריכים להשקיע בצורה חכמה. להשקיע את הכסף שלנו בעסקים הנכונים. ולא סתם עסקים נכונים – אנחנו רוצים להשקיע רק בעסקים מעולים.

 

אז למה בהשקעות ערך אנחנו מחפשים בעיקר עסקים מעולים להשקעה?

בהשקעות ערך הערך העליון שנמצא לנגד עינינו הוא לא להפסיד כסף.

וכדי לא להפסיד כסף – אנחנו צריכים וודאות לגבי ההשקעה שלנו.

וכיצד אנחנו משיגים את הוודאות הזאת? על ידי זה שאנחנו מראש ננפה מהרשימה שלנו עסקים שלא עונים על סט קריטריונים מאוד ספציפי ונוקשה.

דמיינו שאתם במרגש בייסבול וזורקים לעברכם את הכדור. אם תנסו לחבות בכל כדור שנזרק לעברכם, אתם בדרך המילה לכישלון. אבל אם תחכו לכדור הנכון, שנזרק אליכם – ועכשיו תכו בכל הכוח! עכשיו יש לכם סיכוי טוב לנצח.

כך אנחנו פועלים כמשקיעי ערך. בגלל זה רוב האנשים שמגיעים ללמוד השקעות ערך, הם אנשים שמחפשים שיטת השקעה שתיתן להם שלוות נפש ולא מתח נפשי גבוה. זה לא תחום שדורש לשבת 6.5 שעות מול גרפים ולראות מספרים מהירים מתחלפים. זה תחום שדורש סבלנות וחשיבה צלולה.

מתוך ה- 60,619 הזדמנויות השקעה שקיימות סביבנו, אנחנו רוצים לזקק את היהלומים.

את אותם עסקים מיוחדים ויוצאי דופן שיספקו לנו מענה ל-2 דברים עיקרים:

וודאות גבוהה על ההשקעה לצד פוטנציאל תשואות גבוה.

 

עסק, שלא יכריז על פשיטת רגל מחר בבוקר. עסק שהצמיחה שלו לא צפויה להעצר. עסק שקשה למתחרים לנצח אותו. אנחנו מחפשים עסק מעולה!

ולמה לא בעצם? אנחנו משקיעים את ההון שלנו, שצברנו אותו לאורך שנים בעבודה קשה, ואנחנו רוצים להשקיע אותו בחוכמה. אז למה לא להשקיע אותו בעסקים מעולים?

כך אנחנו מפחיתים את אלמנט ה"הימור" שרוב האנשים כל כך מפחדים ממנו.

אנחנו לא מהמרים, אנחנו משקיעים.

 

את הקונספט הזה, של למצוא את היהלומים – ולוותר על חברות שאינן יהלומים, קשה למרבית האנשים להכיל.

הם אומרים: "רגע, אבל מה עם טסלה? בטסלה אתה לא תשקיע?", הם רואים שטסלה עלתה במאות אחוזים ומתחרפנים מכך שטסלה אפילו לא מופיעה ברשימת החברות שאנחנו צריכים לשקול לבחון אותה – היא לא עונה על סט הקריטריונים הנוקשה שלנו, היא לא חברה מעולה.

אבל כך משקיעי ערך פועלים. אנחנו נוותר על חברות מסויימות, וייתכן והם יעלו מאות אחוזים, אבל לנו זה בסדר. כי אנחנו מחפשים השקעות שיש בהן ביטחון, היגיון, מתודולוגיה מסויימת ולא הימור.

( וכן, מותר ואפשרי לשמור מקום ל"פרוטפוליו הימורים" או "פרוטפוליו בסיכון גבוה" שבו תזרקו כסף על חברות בינוניות ותהמרו שאולי יום אחד המחיר שלהם יטוס לשמים מסיבה כזאת או אחרת – רק אל תקראו לזה השקעה !)

 

איך מזהים חברות מעולות להשקעה?

זה דיי פשוט. כפי שאמרתי, אנחנו נבחן סט של פרמטרים מאוד ספציפי:

  • המספרים הפיננסים – אנחנו נחפש חברות עם נתונים פיננסים מעולים. – כי אנחנו רוצים להשקיע בחברות שהן הטופ של הטופ. החברות הטובות ביותר שקיימות בשוק.
    ולא רק שנרצה לראות נתונים מעולים, אנחנו נרצה לאורך אותם לאורך זמן ולוודא שלאורך זמן – הנתונים נמצאים במגמת צמיחה!
    כי אנחנו נרצה להשקיע בחברות שבעתיד הקרוב – של 5-10 שנים לפחות – ימשיכו לצמוח, ימשיכו להרוויח – וכך השווי שלהן יעלה. לכן, אנחנו נחפש חברות שיש לנו היסטוריה פיננסית של לפחות 7 שנים לאחור.

כן, 7 שנים לאחור. כבר עכשיו סיננתם את כל אותן חברות שהונפקו לאחרונה. ועם מה נשארנו? עם חברות שאנחנו יודעים מה קורה איתן! שיש הוכחות ל"סיפור" שהן מספרות. שיש תוצאות שניתן לעמוד אותן. יש לנו ביטחון במה שאנחנו קונים. אנחנו לא קונים חתול בשק.
ולא די בכך – אנחנו נחפש נתוני צמיחה מאוד מרשימים. כאלו שכדי להשיג אותן, החברה הזו חייבת להיות מובילה בתחומה. וזה מוביל אותנו לפרמטר הבא:

 

  • הייתרון התחרותי – אנו רוצים להשקיע רק בחברות שיש להן ייתרון תחרותי מובהק.
    ייתרון תחרותי אומר שיש משהו שמבדל אותן מהמתחרות שלהן.
    בשוק חופשי, בכל מקום שבו יש כסף, אנשים רוצים חתיכה מהעוגה. זאת אומרת שאם חברה מסויימת מצליחה – אחרות ינסו לחקות אותה ולהציע מוצרים ושירותים דומים. מה מבטיח לנו שדווקא החברה שבה אנחנו נשקיע תמשיך להישאר מעל קו המים לאורך שנים? מה מבטיח לנו שהיא תמשיך להרוויח ולצמוח לאורך שנים? ייתרון תחרותי מובהק.
    ישנן כ-6 סוגים של ייתרונות תחרותיים שונים, שקל מאוד לזהות.
    מה שמפתיע הוא – שלמרבית החברות, גם הרווחיות, אין ייתרון תחרותי מובהק. יש להן פעילות עסקית שמייצרת מחזורים ורווחים, אבל לא ייתרון תחרותי עוצמתי מספיק כדי להבטיח שהן כאן כדי להישאר.
    כשאנחנו משקיעים בחברה – אנחנו משקיעים בעתיד לא ידוע. אף אחד לא יודע מה יהיה עוד 5 שנים. אבל אנחנו יכולים להעלות את הסבירות משמעותית לגבי עתיד החברה – כשאנחנו בוחרים חברות עם ייתרון תחרותי עוצמתי וכזה שנראה כי צפוי להישמר לאורך השנים הקרובות ( תחשבו על חברות כגון פייסבוק, גוגל, אפל, מיקרוסופט, האם יש להן ייתרון תחרותי עוצמתי על פני המתחרים? )

  • איכות ההנהלה – ולבסוף, אנחנו נבחן את איכות ההנהלה. הסעיף הזה אומנם מופיע אחרון ברשימה, אבל הוא חשוב מאין כמוהו. בסופו של דבר, חברה מורכבת מאנשים – והאנשים הם אלו שצריכים לקחת אותה קדימה. עלינו לוודא שאנחנו מאמינים במי שנמצא בראש החברה, בחזון שלו ובדרכי הפעולה שלו.

 

ותראו איזה פלא, מתוך עשרות אלפי חברות, רק מעצם סינון ( שמתבצע אוטומטית בשלב הראשוני ) של המספרים הפיננסים – נמצא את עצמנו עם מספר ספציפי של חברות שהן בטופ של הטופ. מהן, נוכל לבחון את הייתרון התחרותי הייחודי של כל אחת מהן ואת איכות ההנהלה.

כשנמצא חברה מעולה ויוצאת דופן באמת, עכשיו נוכל לרוץ ו….

לא להשקיע בה! 😊

נוכל לרוץ ולבצע לה הערכת שווי – כדי להבין את הערך הפנימי שלה. כמה היא באמת שווה ( ולא כמה היא מתומחרת, כי הערך והמחיר הם שני דברים שונים )

וכאשר נדע כמה היא שווה, נוכל לדעת כמה אנחנו מוכנים לשלם עליה.

ואנחנו נרצה לקנות אותה בזול – מאוד בזול. אנחנו אוהבים מאוד לקנות חברות שנמכרות ב-50% מהשווי שלהן.

וכדי שזה יקרה, אנחנו נחכה בסבלנות עם Watch list של חברות נהדרות – לרגע הנכון שבו החברה חווה אירוע זמני שגורם למחיר שלה לרדת. בזמן שכל האחרים יפחדו ויברחו אנחנו נוכל לקפוץ על ההזדמנות להכות בכדור הנפלא שנזרק לעברנו – ולקנות חברה מעולה ויוצאת דופן, בחצי מחיר.

איתי סלע

איתי סלע

בעלים משותף ומנכ"ל מכללת "ספיר זיסמן" להתפתחות אישית, עסקית ומקצועית. מייסד-שותף ב-TheValueFactor. יזם, מנטור ומשקיע ערך, אסטרטג להצלחה לחיים ולעסקים. מתמחה בפיתוח מערכות עסקיות, ניהול פיננסי, שימוש בטכנולוגיות פורצות דרך בעסק, שיווק, מכירות, בנייה ויצירת פריצות דרך אסטרטגיות. דאן 3 בקראטה, מאסטר NLP בהסמכת ד"ר ריצ'רד בנדלר נשוי באושר לספיר זיסמן-סלע, אבא של אלמה.

גם התכנים האלה עשויים לעניין אותך:

קבל עדכונים על תכנים חדשים, הדרכות, מאמרים ועוד...

הצטרפו לקהילת הווטסאפ שלנו