מה זה מכפיל רווח ואיך משתמשים בו

מה זה מכפיל רווח?

כל משקיע ערך מכיר את היחס הקרוי P/E שמשמעו Price/Earnings והוא מייצג את היחס בין מחיר המניה לבין הרווח למניה שהחברה מציגה בדוחות העיסקיים. היחס הזה כל כך פופולארי עד שהוא נכתב פעמים רבות כ-PE. בעברית היחס קרוי מכפיל רווח.

במילים פשוטות, ה-PE משמש לחישוב תוך כמה שנים המשקיע יכסה את השקעתו מהרווחים של החברה. ככל שה-PE נמוך יותר כך נדרשות פחות שנים להחזר השקעה. מדובר בחישוב תיאורטי כמובן, היות ובעלי המניות לא מושכים לכיסם את כל הרווחים של החברה, ובכל זאת מדובר ביחס מספרי חשוב שמקשר בין מחיר המניה בכל רגע נתון לרווחים שהחברה פרסמה בדוחות הכספיים.

עבור המשקיע הנבון היחס מרמז אם מחיר המניה זול או יקר, ככל שהיחס גבוה יותר כך מחיר המניה נתפס כיקר יותר ולהיפך.

משקיעים רבים מסתמכים על PE נמוך כמדד עיקרי להחלטות הקניה שלהם ומשווים את ה-PE של החברה ברגע נתון ל-PE של החברה בעבר וגם ל-PE של חברות אחרות במגזר.

מה שמשפיע על הערך של ה-PE זאת הרווחיות של החברה ומחיר המניה. אם מחיר המניה נוסק מעלה, הרבה מעבר לצמיחה ברווחים, אז ה-PE יהיה גבוה וירמוז לנו שהמניה יקרה.

אם מחיר המניה צונח, והרווחים ממשיכים לגדול או אפילו לא משתנים, אז ה-PE יהיה נמוך וירמוז לנו שיתכן והמניה זולה. כך או אחרת, המשקיע הנבון נדרש להבין מה משפיע על ה-PE של חברה מסויימת ברגע נתון ולבסס את החלטותיו בתבונה.

כמשקיע ערך, אני תמיד מעדיף PE נוכחי שנמוך באופן יחסי ל-PE של החברה בעבר וגם נמוך ביחס ל-PE של חברות אחרות במגזר, אבל זה לא חייב להיות כך.

חשוב להבין שהשימוש ב-PE הינו רק פרמטר אחד שמעורב בהחלטת קניה של מניה, פרמטר אחד מתוך אוסף של פרמטרים שחשוב לבחון בקפידה.

כדי לבדוק את ה-PE בעבר יש להסתמך על מידע מאתרי אינטרנט היות ונתון זה לא מופיע בדוחות הכספיים שהחברה מפרסמת. מרבית האתרים יתנו PE עבור נקודות זמן ספציפיות בעבר אבל זה מקשה לראות את התמונה הכוללת, ולכן כדאי לחפש אתר שנותן גרף PE עבור 5 השנים האחרונות לפחות ומכאן להסיק לגבי ה-PE הנוכחי.

אלון הזה

אלון הזה

מומחה להשקעות ערך בשוק ההון, משקיע פרטי, איש היי-טק ומרצה. בעל תואר ראשון בתחום הטכנולוגי ותואר שני במנהל עסקים. עבר הכשרה מקיפה בתחום השקעות ערך בארה"ב. עד היום ליווה מאות אנשים בקורסים ובהרצאות בהם הוא מלמד איך המשקיעים הטובים בעולם עושים הון בשוק המניות ואיך כל אדם יכול להשקיע בהצלחה מבלי להיות מהמר.

גם התכנים האלה עשויים לעניין אותך:

קבל עדכונים על תכנים חדשים, הדרכות, מאמרים ועוד...

הצטרפו לקהילת הווטסאפ שלנו